Felicia Fahlander och farfars nycklar
-
”Peo Rasks berättande är enkelt och utan krumbukter. Felicia är vetgirig på det där sättet som människor är innan de blir vuxna och tror sig ha ritat in tillvaron på kartan. Hon driver rappt sin farfar – och läsaren – genom äventyret. Och jisses så skönt det är att vila i Fanny Felicia Svanbergs dova bildspråk. Så långt ifrån den raketsnabba och skrikiga glättighet som präglar delar av barnkulturutbudet.”
Johanna Hövenmark / Norrbottens-Kuriren 15 sept, 2011
”I fjolårets ’Fabriksområdesforskare Felicia Fahlander’ går Felicia och letar saker på ett övergivet industriområde, eller som hon själv säger: letar ord. Allt hon hittar skriver hon ner namnet på: visir, slägga, taggtråd, koksverk, termos, kulsinter. Hennes språkliga fabriksområdesforskning handlar inte bara om ett barns erövrande av sitt modersmål, utan också om en litterär genres återerövring av ett undanträngt tungomål. Illustrationerna består av vackra, färgmättade collage som ligger närmare industriromantiken än socialrealismen. Här finns också fantasifulla stilbrott och ett godmodigt, spontanrimmande tonfall som författarna har tagit med sig i uppföljaren. Men i ’Felicia Fahlander och farfars nycklar’ står solen lågt och novembermörkret i norr har tyvärr också lagt sordin på bokens illustrationer, som inte är så inspirerat färgsprakande som i första boken. Som kompensation får man i stället en bättre sammanhållen berättelse.”
Sverker Lenas / Dagens Nyheter 26 sept, 2011
”Vänskapen mellan farfar och Felicia skildras varmt och ömsesidigt och den viljestarka och handlingskraftiga Felicia har ett stort handlingsutrymme som säkert kan inspirera och roa barn. Miljön är mörk vinter norröver och illustrationerna vibrerar av både värme och kyla i dova, vackra färger och fint tecknade figurer. […] En bok för både barn och vuxna!”
Annika Malm / Sambindningen nr 22:2011